piata de carte

Piata de carte din Romania, codasa in Europa…

… consumul de carte plasandu-ne pe ultimul loc in cadrul tarilor din Uniunea Europeana. Si, in timp ce un roman cheltuieste in medie 5 euro anual pe carti, la consumul de bere suntem in topul primelor tari din lume. Piata de carte din Romania se pare ca a fost sacrificata intr-o tara a preturilor enorme la utilitati:

„Factura la energie si la intretinere lasa romanii cu mai putini bani pentru achizitionarea de produse culturale, ceea ce nu permite pietei de carte sa creasca.”, este de parere Silviu Lupescu, director general Polirom.

In 2010, piata de carte fusese estimata la aproximativ 112 milioane de euro, in scadere cu aproximativ 15% fata de 2009. Din totalul de 112 milioane de euro, in jur de 60 de milioane au venit de pe urma editiilor de chiosc (volume vandute impreuna cu ziare/ reviste), adica mai mult de jumatate. Se pare ca atunci cand vine vorba de cumpararea unui volum, suntem mai inclinati sa alegem un chiosc de ziare decat o librarie sau un anticariat.

Piata de carte in 2012.

„Estimarile pentru acest an sunt dificil de facut si depind in mod semnificativ de o eventuala crestere a veniturilor populatiei, in special ale acelor categorii socio-profesionale care au fost afectate grav de reducerile salariale din ultimii ani (cadre didactice, de exemplu). Depinde, de asemenea, de fondurile alocate bibliotecilor, reduse drastic in ultimii ani.”, a mai declarat Lupescu pentru Business Magazin.

Pe toata aceasta piata inghetata, un singur lucru pare ca se mai misca, si acela este reprezentat de comenzile online. Internetul le-a adus editurilor intre 6% si 40% dintre vanzarile de anul trecut. Cumparatorii sunt mai ales atrasi de reducerile care se fac volumelor puse spre vanzare in online, discounturile ajungand chiar si la 40%.

Piata de carte. O privire de ansamblu

piata de carteUitandu-ne in jur, pe marile artere comerciale sau in mall-uri, piata de carte este in scadere. Editurile au inceput sa fie extrem de prudente in aducerea de titluri noi, punand accentul pe republicarea unor titluri si pe promovarea autorilor la care reactioneaza publicul.

Speranta noastra, a celor care isi doresc o piata de carte cat mai diversificata, este, dupa cum arata in acest moment lucrurile, dezvoltarea segmentului online de vanzare de carte, fie ca sunt carti cu file sau in format digital. Important este ca tot mai multe titluri sa fie disponibile pentru ochii romanilor iubitori de lectura, indiferent ca se incadreaza sau nu in gusturile majoritatii. Am zis!