Criza provocata de pandemia COVID-19 a afectat serios atat angajatii din companii, cat si afacerile in sine, necesitand adesea masuri drastice. Daca unii dintre angajatori au decis sa isi inchida portile, trimitand oamenii in somaj si lasandu-i fara siguranta zilei de maine, altii inca incearca sa tina pe linia de plutire companii al caror viitor este incert si despre care nu au certitudinea supravietuirii. Pentru oricare dintre aceste situatii, solutia este una singura: adaptarea la criza, ca pas unic ce te va duce catre evolutie!

Daca ai fost disponibilizat in perioada crizei actuale care a afectat atat sanatatea cat si economia mondiala, si cauti un mod de a face un venit suplimentar de acasa, exista in continuare destule oportunitati de afaceri. Desi unele parti ale economiei au ramas pe loc, exista multe sectoare care inca sunt in crestere. Vorbim in mod deosebit despre serviciile de livrari, despre comertul electronic, despre fitnessul de acasa. Iar instrumentele care sustin colaborarea si angajatii care lucreaza de acasa au avut parte de o evolutie fulminanta.

Am pus cap la cap in cele ce urmeaza o lista de afaceri pe care le poti incepe de acasa, chiar si in aceasta perioada de criza. Majoritatea acestor afaceri pot fi demarate online, necesita putine cheltuieli sau echipament si nu impun niciun fel de prezenta fizica, ceea ce este ideal pentru momentul pe care il traversam.

Afaceri online si de acasa pe care le poti incepe astazi

1. Ore de fitness online pentru copii

Salile de sport sunt inchise, iar copiii nu pot merge la antrenamente, la fel cum nu pot nici interactiona cu alti copii carora le place sa fie sportivi si atletici. Daca ai un background atletic si ai fost antrenor pentru o echipa de sport pentru copii, ai acum oportunitatea de a oferi ore indoor de antrenament si fitness, prin intermediul unui sistem de conferinte online. Parintii sunt mai mult decat dispusi sa plateasca pentru a-si tine copiii ocupati.

2. Cumparaturi in perioada de carantina

Exista persoane care fac parte din categoriile de risc si care nu ar trebui sa mearga la magazine pentru cumparaturi. Si desi exista cateva servicii de acest gen in tara, exista loc pe piata sa creezi o afacere cu o abordare mai personala.

Clientii mai putin priceputi la tehnologie vor sa stea de vorba cu o persoana reala si sa parcurga lista de cumparaturi si medicamente de la farmacie, oferind in acelasi timp lamuriri despre produsele de care au nevoie. O parte din publicul target se poate transforma in clienti pe termen lung, dupa carantina.

3. Consilier strategic/contabil/administrator

Afacerile au in continuare nevoie de servicii de contabilitate, chiar si atunci cand afacerea merge intr-un ritm mai lent. Mai mult ca niciodata, companiile au nevoie de contabili inteligenti care pot fi in acelasi timp si consilieri strategici.

Incepe-ti afacerea concentrandu-te nu numai pe registrele contabile si pe calcularea taxelor, ci si pe a contribui la configurarea rapoartelor financiare in asa fel incat clientii tai sa isi conduca mai bine afacerile, sa supravietuiasca acestei crize si sa fie pregatiti sa infloreasca.

4. Consultanta finaciara

Multe persoane vor suferi din punct de vedere financiar de pe urma crizei. Daca esti autorizat sa oferi servicii de consultanta financiara sau daca ai skill-urile necesare pentru a obtine autorizarea, poti avea o afacere de succes.

Serviciile de acest tip sunt usor de oferit in mediul virtual si o persoana cu skilluri bune de planning financiar combinat cu abilitati sociale bune poate face o diferenta considerabila in vietile persoanelor care se straduiesc sa isi regandeasca situatia financiara. Va fi nevoie sa ai o prezenta puternica in mediul online si sa oferi servicii si preturi relevante.

5. Consultanta in comertul electronic

Ai fost concediat de o companie de tehnologie? Stii cum poti folosi instrumentele tehnologice pentru afacerea ta? Afacerile existente vor avea nevoie mai mult ca niciodata de o prezenta in mediul online. Nu stim cum va afecta pandemia COVID-19 modul in care functioneaza in viitor o afacere, dar in mod cert vor exista anumite schimbari importante. Ajuta afacerile sa intre in mediul online, adauga o parte de eCommerce si instrumentele adecvate pentru serviciul de relatii cu clientii, astfel incat sa iti poti eficientiza afacerea.

6. Plimbatul cainilor si ingrijirea animalelor de companie

Persoanele din grupele importante de risc au nevoie de ajutor pentru a-si scoate cainii la plimbare, iar cei care sunt bolnavi cauta persoane care sa aiba grija de animalele lor pana cand se pun din nou pe picioare. Aceasta este mai mult o afacere paralela decat o afacere full-time, dar sunt ceva bani in acest business.

7. Asistent virtual

Toti cei care lucreaza de acasa in perioada carantinei, au parte de o multime de sarcini. Daca au copii de scoala, incearca sa lucreze de acasa si sa isi ajute si copiii cu scoala online, sau pur si simplu ajung sa se ocupe doar de scoala copiilor.

Oferirea de servicii virtuale este un mod eficient din punct de vedere al costurilor de a organiza si a ajuta un executiv ocupat, care a devenit si mai ocupat. Iar asta iti poate oferi o afacere care evolueaza rapid si care supravietuieste si dupa ce viata revine la un fel de normalitate.

8. Meditatii online

Dintr-o data aproape fiecare copil din orice tara de pe aceasta planeta sta acasa si incearca sa faca fata scolii online. Scolile fac tot posibilul sa predea copiilor si sa se adapteze acestei situatii, dar multi copii au nevoie de mai mult, iar unii dintre ei au parinti care sunt dispusi sa plateasca pentru acest mai mult. Poti face asta pe cont propriu sau poti alcatui o echipa de profesori care au credibilitate, ca si un plan virtual de activitate.

9. Suport tehnologic la distanta

Un business care poate avea ca public tinta toate acele afaceri mici si indivizi care sunt blocati acasa si mai dependenti ca niciodata de televizor, de internet si de ecrane.

Ajuta-i sa rezolve problemele legate de conectarea la internet cu routere si hardware, ajuta-i sa isi protejeze dispozitivele de malware si de virusi, ajuta-i sa isi configureze routere wireless in casa, astfel incat toti membrii gospodariei sa aiba acces la cea mai buna conexiune.

In mod clar, pentru a incepe aceasta afacere ai nevoie sa ai cunostinte legate de retele si de IT. Daca ai ramas fara serviciu in aceasta perioada si acesta este domeniul tau de expertiza, poti fi pregatit sa ai o afacere infloritoare.

10. Cursuri digitale/coaching online

Ai un skill pe care il poti preda? Daca ai expertiza intr-un subiect anume, acum este momentul sa te gandesti la transformarea expertizei in cursuri si/sau coaching online. Poate esti maestru un photoshop, sau poti preda oamenilor cursuri despre cum sa faca prezentari eficiente in PowerPoint, sau cum sa isi imbunatateasca unele competente de exprimare.

Poate te pricepi la optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO) si poti invata firmele cum sa isi maximizeze expunerea in online. Secretul in acest caz este sa stii sa transpui skill-urile pe care le ai intr-un curs live online sau “ambalat”, sau in coaching online si apoi sa le promovezi catre reteaua ta din mediul virtual. Foloseste un sistem online de management al invatarii (LMS) si creaza un curs online in cadrul caruia sa iti pui la dispozitie cunostintele specifice.

11. Specialist in marketing afiliat/dropshipper

Orice vanzator eCommerce isi doreste sa isi maximizeze vanzarile la minut. Daca ai abilitati care iti permit sa atragi trafic (poate esti un blogger foarte bun sau YouTuber, sau poate ca ai o amprenta mare pe retelele de socializare), le-ai putea transforma intr-o afacere. Devino vanzator afiliat pentru produse online si ofera servicii de dropshipping furnizorilor, ajutandu-i sa isi extinda capacitatea de expeditie catre mai multi clienti.

12. Vanzator online de produse hand-made

Acum e momentul sa iti transformi indemanarile in afacere. Creezi articole minunate din lemn? Tricotezi frumos? Poti transforma cutii vechi in cutii de bijuterii superbe? Pentru a reusi in genul acesta de business trebuie sa ai cu adevarat skill-uri pe care le poti transforma in produse frumoase. Daca poti, incepi treptat si fa o incercare.

13. Furnizor de petreceri aniversare in mediul virtual

Foarte multi oameni au de sarbatorit evenimente diverse, chiar daca traim vremuri dificile. Fie ca vorbim despre zile de nastere, petreceri de absolvire, baluri, aniversari, etc, oamenii au nevoie si sa se distreze. Daca iti poti da seama cum sa folosesti platformele virtuale, video-urile, muzica si poate chiar sa adaugi livrarea de cadouri si bunatati pentru oameni speciali, inseamna ca ai gasit o oportunitate de a ajuta oamenii sa isi sarbatoreasca evenimentele in aceste vremuri ciudate.

13. Servicii de transcriere

Intr-o perioada in care afacerile sunt nevoite sa se indrepte catre conferinte online, intalniri si webinarii, va fi o nevoie mai mare de servicii de transcriere. Daca ai rabdare si te pricepi la scrisul rapid si exact, poti cladi o afacere care ofera transcrieri ale intalnirilor video online si virtuale. Daca se intampla sa vorbesti si o limba straina, poti adauga si acest skill la serviciile tale. Va trebui sa te gandesti cum iti poti gestiona afacerea si poate chiar sa angajezi ajutor extern. Aceasta poate fi o oportunitate excelenta de afacere.

14. Produse educationale

Bine ai venit in noua lume a educarii copiilor! Copiii din toata lumea sunt blocati acasa si dintr-o data sunt nevoiti sa se ocupe in mediul online de tot ce inseamna scoala. Fiecare scoala face fata acestei situatii in moduri diferite, unele mai bine decat celelalte. Probabil ca educatia va fi schimbata pentru totdeauna de aceasta trecere imediata catre invatarea online, iar scolile, educatorii si parintii vor cauta instrumente si produse educationale mai multe si mai bune pentru acest nou mod de predare si de invatare.

Planificarea noii tale afaceri

Daca vreuna dintre aceste idei ti-a atras interesul sau daca ai altceva in minte, cel mai bun mod de a incepe este sa scrii un plan de business de baza pentru ideea ta. In acest fel vei reusi sa subliniezi elementele specifice ale afacerii tale noi si sa acoperi cateva dintre aspectele ce tin de planificare pe care e posibil sa le fi pierdut. Este recomandabil sa incepi cu un plan schita, ce poate fi pus pe hartie in maxim o ora si care poate fi transformat intr-un plan la care te poti raporta si pe care il poti actualiza atunci cand afacerea mai creste.

Adaptarea la valurile crizei pentru companiile afectate

Impactul economic pe care il traim in aceste vremuri este fara precedent, dar exista in continuare oportunitati de a iesi mai puternici ca niciodata din aceasta situatie. “Specia supravietuitoare nu este cea mai puternica, ci cea mai inteligenta si cea mai adaptabila la schimbare” spunea Darwin, iar adaptarea este cuvantul cheie pentru supravietuire si in aceasta perioada dificila pe care o traversam cu totii.

In vremuri in care singura certitudine este incertitudinea, majoritatea afacerilor au fost perturbate si afectate in mod negativ. Companiile, directorii, executivii, antreprenorii, angajatii si proprietarii de afaceri se confrunta cu o mare problema, fara sa fie siguri de ceea ce urmeaza.

Antreprenorii stiu ca unele dintre cele mai bune afaceri apar in urma celor mai dificile momente din istorie, pentru ca uneori in momente negre ideile noi si inovatiile ne ajuta sa vedem luminita de la capatul tunelului. Tot ce ne trebuie este strafulgerarea unei idei excelente. Poate fi un mod de a redirectiona o afacere veche, sau poate fi o idee pentru o afacere proaspata… insa in mod cert realitatea noua va naste directii noi in business!

Redirectionarea afacerii poate fi infricosatoare, insa ea poate fi si un moment de evolutie. Acesta este momentul perfect pentru a experimenta, pentru a vrea si pentru a inova. Desigur, este mai usor de spus decat de facut… E greu sa pivotezi catre o alta directie in perioade de schimbare uriasa. Inainte de a pivota, insa, este indicat sa iti stabilizezi afacerea in cel mai bun mod cu putinta. Este important sa iti legi bine centura de siguranta, sa evaluezi costurile si sa te asiguri ca iei masurile necesare pentru a te pregati pentru criza.

Poate ca sunt schimbari pe care ai vrut sa le faci si pana acum in ceea ce priveste afacerea, dar nu ai apucat. Ei bine, acum e timpul sa actionezi! Evalueaza-ti talentul, analizeaza contactele pe care le ai, stabileste ce este cu adevarat necesar pentru a-ti conduce afacerea. Ai grija sa iti cheltui banii inteligent. Analizeaza bine finantele de care dispui, pentru a vedea cum reduci pierderile. E vremea sa eficientizezi, astfel incat sa poti merge inainte fara povara costurilor inutile.

O afacere care a fost slaba intr-o economie care mergea bine, este cu mult mai expusa intr-o economie destabilizata. Daca afacerea ta nu merge acum si nu mergea bine nici in urma cu 6 luni, poate ca e vremea sa ii analizezi viabilitatea pe termen lung. Pornind de la cuvintele lui Winston Churchill care spunea “nu irosi niciodata o criza buna”, foloseste-te de aceasta criza pentru a lasa in urma afaceri care nu merg bine. Investeste-ti timpul si energia in ceea ce functioneaza, si nu in ceea ce nu functioneaza.

Acesta este, de asemenea, si momentul sa fii brutal de sincer cu tine insuti.
Incearca, de asemenea, sa gasesti cele mai bune solutii financiare: fonduri de sustinere, granturi, credite, forme de ajutor, resurse, etc.
Odata ce ti-ai stabilizat afacerea, e vremea sa te concentrezi pe viitor. Iata mai jos 5 moduri in care iti poti orienta business-ul, in asa fel incat nu doar sa supravietuiesti, ci si sa prosperi.

1. Patrunde in zona digitala

Daca ai pornit de la o afacere traditionala, e vremea sa faci trecerea catre versiunea digitala, indiferent de domeniul in care activezi. Poti furniza produsul sau serviciul specific afacerii tale si in format electronic?

Poate fi exemplul restaurantelor, o zona extrem de serios afectata de pandemie, din care multe au decis sa se reorienteze catre livrari online si catre comenzile la pachet. De asemenea, daca ai un magazin de haine sau de incaltaminte si nu dispui inca si de un magazin online, acesta este cel mai potrivit moment sa faci trecerea catre clientii din online.

Daca esti instructor de fitness, sau dai meditatii la anumite materii, poti tine orele in mod obisnuit, fie pe Zoom, fie pe Skype, indiferent daca vorbim despre ore private sau despre ore de grup. Daca ai o companie de design interior poti oferi consiliere virtuala, si poti crea diverse forme de continut cu linkuri prin care sa iti vinzi produsele. Agentii imobiliari au trecut si ei in mediul online, facand vizionari live pe Facebook sau prezentari 3D si tururi virtuale.

Mai mult decat atat, prezentarile caselor au ajuns si pe TikTok. Iar daca ai un barulet mic intr-o comunitate apropiata poti oferi acasa cocktail-urile preferate ale clientilor tai sau berile din alte tari pe care numai tu le comercializezi. Poti incerca chiar cursuri online de cocktailuri diverse pe Zoom. Nu uita ca intr-o perioada in care toata lumea este blocata acasa, continutul din mediul online trebuie sa fie cat mai divers pentru a atrage atentia publicului.

2. Mobilizeaza bunurile si resursele existente

Una dintre conditiile supravietuirii in vremuri tulburi, ca cele pe care le traversam, este sa te folosesti de toate parghiile pe care ti le ofera bunurile si resursele pe care le ai in acest moment pentru a le alinia cu nevoile actuale ale clientilor. De asemenea, te poti intreba ce anume ai putea schimba pentru a raspunde cat mai bine nevoilor acestora?

Afaceri de toate dimensiunile fac deja remodelari de succes pentru a raspunde nevoilor diversilor clienti si pentru a continua sa functioneze. Producatori de cosmetice si de parfumuri de lux au facut in primele luni ale pandemiei trecerea catre productia de dezinfectanti pentru maini si pentru suprafete, profitand de experienta pe care o au, dar si de capacitatea de productie de care dispun. Marii producatori de haine si-au folosit, de asemenea, fabricile pentru a produce masti, halate si uniforme.

Asadar, pentru supravietuirea oricarei companii este important ca managerii acesteia sa isi puna o singura intrebare: de ce au nevoie oamenii acum? Cum poate raspunde compania acelei nevoi cu resursele existente? Daca afacerea nu poate functiona, exista vreo posibilitate de a face trecerea catre digital sau o parte a afacerii care este considerata esentiala?

3. Mareste loialitatea clientilor existenti

Clientii fideli sunt campionii companiei tale si adevarati ambasadori de brand. Tocmai de aceea este important sa fii real, autentic si transparent in eforturile tale de a-ti servi clientii cat mai bine si, de asemenea, este important sa ii faci sa inteleaga ca si ei te pot ajuta. Continua sa mentii o relatie stransa cu clientii tai, fie aceasta directa sau indirecta, prin social media. Arata-le ca iti pasa, pentru ca in aceste vremuri increderea conteaza mai mult ca niciodata.

Pentru ca oamenii au petrecut in aceasta pandemie mai mult timp in mediul online ca niciodata, acesta este un moment perfect pentru a impartasi continut relevant si care sa incurajeze interactiunea.
Arata-le oamenilor ca esti langa ei, arata-le ca si pentru tine pandemia este o perioada greu de traversat, arata-le ca faci eforturi pentru ei si pentru tine, dar si pentru lupta impotriva virusului. Daca ai resursele necesare pentru a te implica in linia intai, fa-o, iar oamenii vor sti ca mizeaza pe un brand pentru care implicarea sociala conteaza, un brand cu mesaj si responsabil.

Daca ai o baza mare de clienti cu care ai o relatie stransa – mai ales daca vorbim despre business-uri mai mici, precum un bar sau un restaurant local, sau un centru de jocuri pentru copii, sau chiar o sala de fitness – transmite clientilor tai mesaje personale, cu continut afectiv, care sa te aduca mai aproape de ei. Gaseste moduri noi de a interactiona cu clientii actuali si fa-o in moduri cat mai creative.
Intreaba-te cum poti interactiona cel mai bine cu clientii tai si cum poti comunica acum? Ce poti face pentru a-i face pe clienti sa-ti sustina afacerea chiar si in astfel de perioade? Ce fac alte companii pentru a-i implica pe clienti?

4. Exploreaza beneficiile colaborarii

Colaborarea inseamna de cele mai multe ori idei noi, perspective noi, explorarea de sinergii si crearea de noi parteneriate de afaceri. Parteneriatele iti ofera acces la clienti noi, sau chiar la piete noi. Exista un proverb indian conform caruia “daca vrei sa mergi mai repede, mergi singur. Daca vrei sa mergi mai departe, mergi insotit!”.

Nimic mai adevarat! Intreaba-te cu ce parteneri care au aceleasi resurse pe care le poti specula poti colabora? Exista un partener care crezi ca ti-ar putea permite sa iti vinzi produsele sau serviciile catre baza lui de clienti? Ce ii poti oferi in schimb acestui partener? Exista o oportunitate de a oferi produsele ca pachet? Parteneriatele reale si de succes ofera beneficii si castiguri ambelor parti!

O afacere mica sau o afacere locala se pot simti izolate in aceasta perioada, insa – asa cum ne spune si proverbul popular “unde-s multi puterea creste”. Si nu doar puterea, ci si ideile! Fa un efort de a te conecta, fie ca este o afacere din cartierul tau, fie ca este o camera locala de comert sau un grup de Facebook.
Intreaba-te cu cine ai putea colabora, ce afaceri au clientii cu profile similare? Ce parteneriate actuale ar putea fi reciproc benefice?

5. Incearca, esueaza si ia-o de la capat!

Nicicand nu a existat un moment mai bun pentru incercare, decat cel pe care il traversam. De asemenea, acest moment este momentul ideal si pentru esec. E vremea sa experimentezi, sa lansezi rapid idei noi cu investitii minime si sa te concentrezi pe rezultate. Invata si imbunatateste ceva, de fiecare data cand o iei de la capat.

Nu tot ceea ce incerci va functiona. Nu e nicio tragedie! E normal sa esuezi, dar la fel de normal este si sa te ridici si sa mergi mai departe. Poate ca va fi nevoie de mai multe incercari pentru a-ti da seama ce anume functioneaza pentru tine, insa trebuie sa fii curajos si insistent, iar la final vei avea parte si de rezultate.

Fara teama! Pur si simplu gandeste-te care e cel mai rau lucru care se poate intampla daca testezi o idee noua si dai gres? Pe de alta parte, insa, intreaba-te si ce poti castiga din faptul ca incerci…

 Imbratiseaza schimbarea

Daca si afacerea ta a fost afectata de pandemie si de criza economica actuala, este important sa stii ca nu esti singur! Nu uita ca marile companii pot fi construite in vremuri dificile. Imbratiseaza schimbarea si nu te concentra pe ceea ce nu poti controla, ci doar pe ceea ce poti controla!

Surse: https://articles.bplans.com/top-ideas-for-businesses-to-start-during-a-recession/

https://www.entrepreneur.com/article/349394