Daca exista o industrie care trebuie neaparat sa fie rezilienta, aceea este retail-ul. Iar acum mai mult ca niciodata, dupa doi ani de dificultati cauzate in intreaga lume intai de Brexit, apoi de pandemie, de criza preturilor si apoi de devastatorul razboi din Ucraina.
Afacerile mici trebuie sa isi faca timp sa se concentreze pe strategie si planificare, iar o strategie buna de vanzari te ajuta in mod real sa construiesti rezilienta in cadrul unei afaceri.

Nu pune toate ouale intr-un cos

O strategie de vanzari bine gandita iti permite sa ai variatie in planificare. Afacerile mici pot face adesea greseala de a se concentra pe o singura tactica si atat, cand de fapt ar trebui sa caute mai multe moduri de a se dezvolta.
O capcana comuna este sa dedici timp pretios ultimelor tendinte din social media – ceea ce poate impune mult timp si efort – dar acestea sa dea rezultate slabe. Da, social media este un mod excelent de a construi notorietatea unei afaceri, dar este doar unul dintre instrumentele din arsenalul tau.
Exista doar patru moduri de a-ti mari vanzarile, iar afacerile mici trebuie sa analizeze aceste patru moduri in care se pot dezvolta:

1.  Convinge mai multi oameni sa vina catre tine.
2. Determina mai multi oameni sa cumpere atunci cand vin.
3. Determina mai multi oameni sa cheltuie mai mult atunci cand vin.
4. Fa oamenii sa revina mai frecvent.

Toate aceste elemente vor contribui la cresterea vanzarilor, iar daca sunt folosite impreuna, cresterea vanzarilor va fi constanta.
Aasadar, daca un proprietar de afacere vrea sa aloce mai mult timp pentru activitati pe TikTok el va trebui sa decida in primul rand ce obiectiv va atinge in acest mod. Si probabil ca va fi numarul 1: “Convinge mai multi oameni sa vina catre tine”.
Cand retailerii iau in calcul toate cele patru puncte, ei pot vizualiza intregul spectru de optiuni pe care le au pentru a genera vanzari, in loc sa se concentreze pe o singura tactica. Exista extrem de multe moduri de a genera notorietate si vanzari. De pilda, daca decizi sa colaborezi cu un specialist PR, sau daca inveti sa-ti faci propriul PR, produsele tale ar putea ajunge in diverse publicatii, sau ai putea impartasi povestea fondatorului brandului.
SEO (optimizarea pentru motoarele de cautare) este un alt punct important pe care ar trebui sa te concentrezi. 50% dintre toate vanzarile incep cu o cautare pe Google sau cu introducerea unui termen al cautarii pe un motor de cautare, asa ca nu omite acest punct.
Colaborarile sunt o alta tactica excelenta, ele ajutandu-te sa iti maresti vanzarile si sa ajungi la un public mai amplu lucrand cu o afacere complementara si neconcurentiala. Retailerii pot ajunge la cea mai implicata parte a publicului partenerului de business – un public caruia exista sanse mari sa ii placa oferta ta.

Maximizarea potentialului de cumparare online este si ea esentiala. De pilda, faptul ca ai in setarile de email o secventa pentru abandonarea cosului de cumparaturi poate fi benefic. Marketingul prin email este in general un instrument excelent pentru clienti si pentru retentia acestora, pentru ca retailerii pot crea oferte personalizate pentru baza de date de emailuri.
Aceste patru moduri de a determina vanzari sunt legate intre ele in mod indisolubil. Daca retailerii pot obtine clienti care revin, atunci este extrem de probabil sa creasca suma medie cheltuita.

Oamenii au tendinta de a cheltui mai mult cand revin pentru a doua, a treia, a patra sau a cincea oara la firma ta decat la prima cumparatura.
Crearea unei comunitati proprii de clienti este esentiala pentru retailerii care vor sa produca o strategie completa de vanzare. O parte a acestei strategii este sa se gandeasca la intreaga calatorie a clientului – cum este aceasta in mod real pentru cei mai loiali clienti?
Ce oportunitati atragatoare si incurajari exista pentru ca acestia sa faca o ahizitie?

Produsul este regele

Retailerii trebuie sa se focuseze complet pe produs – o afacere bazata pe produse este propulsata tocmai de aceste produse. O strategie de marketing poate fi excelenta, dar daca produsul nu este la acelasi nivel, nu vor exista deloc vanzari.
O parte din strategia de vanzari trebuie sa fie strategia de produs – proprietarii de afaceri mici trebuie sa se gandeasca la cele mai bine vandute produse ale lor, cele pe care clientii le iubesc si despre care vor vorbi mai departe.

Retailerii trebuie sa isi cunoasca produsele, sa le inteleaga si sa stie cum sa le dezvolte astfel incat sa isi maximizeze potentialul. Afacerile de retail bazate pe produse sunt un joc al procentelor si al probabilitatilor: Ce e cel mai probabil sa isi doreasca clientii sa cumpere la acest moment? Produsele lor reflecta aceasta dorinta?

Check-in lunar

Pentru o strategie eficienta, trebuie sa existe o metoda de urmarire a eficientei. In mod ideal un tracker lunar care sa urmareasca targeturile pentru fiecare luna.
Planificarea unei verificari lunare a strategiei inseamna ca proprietarii de business vor putea face orice eventuale ajustari necesare.
Concluzia esentiala pentru proprietarii de afaceri mici este sa includa mai multe moduri de a indeplini fiecare punct al strategiei de vanzari si sa aiba in plus obiective clare si planuri pentru fiecare activitate, planificand in acelasi timp un program, astfel incat sa stie pe care activitate sa se concentreze si cand.

Sursa: https://www.forbes.com/sites/catherineerdly/2022/05/23/how-do-you-create-a-resilient-small-business-sales-strategy/