V-ati intrebat vreodata care este cel mai bun mod de a va prezenta companiilor sau potentialilor clienti ca designer? Sau cum creezi ceva care sa cuprinda toate cunostintele, experienta si cele mai bune calitati ca designer grafic, ilustrator, arhitect sau fotograf?

Pe scurt, v-ati intrebat vreodata cum sa creati un portofoliu online?  Poti vedea aici un exemplu de portofoliu de magazine online realizate.

Sunteti gata? Ok, sa incepem!

Vreau imediat sa evit neintelegerile, anticipand ca acest articol nu este dedicat:

  • Oamenii care nu au nevoie sa creasca numarul sau calitatea clientilor lor
  • Oameni care nu doresc sa imbunatateasca calitatea proiectelor lor
  • Oamenii care nu cred ca o prezenta online adecvata este utila pentru job
  • Oameni care nu doresc sa devina seriosi cu privire la lucruri

De ce ar trebui sa creati un portofoliu online

Iata alte 3 motive (printre multe) pentru care este necesar ca un designer sa aiba un portofoliu.

  1. Va permite sa va aratati proiectele intr-un mod profesional.

De ce sa trimiteti joburi pe jumatate terminate sau prezentate prost prin e-mail sau chat catre potentiali clienti in loc sa trimiteti un portofoliu plin?

Portofoliul inseamna ca si clientul nu trebuie sa descarce nimic pe computerul sau (ceea ce pare a fi un lucru banal, dar este enervant sa trebuiasca apoi sa stergeti / redenumiti / comanda acele fisiere pe care, la urma urmei), inseamna ca iti poti prezenta lucrarile si tot ce stii sa faci intr-un mod imediat, complet si, mai presus de toate, profesional! Deja.

Pentru ca, daca vii cu un portofoliu online complet si bine finisat, vei primi o opinie de zece ori mai pozitiva si vei incepe deja sa clarifici ca esti un designer profesionist si nu unul improvizat.

  1. Te ajuta sa te faci cunoscut ca designer.

Daca proiectele sunt de calitate sau daca portofoliul este bine structurat, veti gasi cu siguranta pareri excelente si feedback excelent de la oameni care lucreaza in acelasi sector, dar si de la oameni care provin din alte sectoare.

Nu vorbesc doar despre prieteni si familie care va vad portofoliul pe Facebook. Vorbesc si despre oameni care ajung la tine prin munca ta sau din gura in gura. Din seria „hei uita-te la asta, ce frumos!” si asa mai departe.

  1. Puteti pune totul intr-un portofoliu

In mod evident lucrarile dar si povestea personala ca profesionist, unele anecdote pe care ati putea dori sa le spuneti, istoricul celor mai bune proiecte, lucrarile in curs neincheiate, etc. Ei bine, evident, toate acestea sunt valabile 100% numai in cazul unui portofoliu online. Sa vedem de ce portofoliul de hartie pierde in toate aceste trei aspecte intr-un mod clar si fara echivoc.

Portofoliu online vs portofoliu de hartie

Una dintre cele mai noi moduri dintre designerii grafic este sa creeze acele CV-uri / portofolii pe hartie, care sunt de obicei structurate intr-un stil infografic.  Pentru ca nimanui nu-i da seama sa citeasca un CV in care scrie ca atribuiti 4 stele in Photoshop, 4,5 in Illustrator, dar 5 stele in munca in echipa (wow!).

Pentru ca nimanui nu-i place sa vada o serie de icoane in care spuneti ca va place sa calatoriti, sa mancati floricele sau sa jucati piesa. Pentru ca nimanui in lumea designului nu-i pasa prea mult de unde si cat timp ai studiat in liceu. Pentru ca nimanui nu-i place sa citeasca un CV. Ceea ce vor oamenii sa vada este ceea ce puteti face. Trebuie sa arati proiectele tale, nu lista abilitatilor tale!

De ce este putin util portofoliul de hartie?

Deci, sa ne gandim la cele trei puncte scrise in paragraful anterior. Am spus ca un portofoliu garanteaza aceste trei avantaje: va permite sa va aratati munca intr-un mod profesional, va ajuta sa fiti recunoscut ca designer, contine toate informatiile despre tine. Ei bine, pe baza acestor trei puncte, sa comparam putin intre un portofoliu de hartie si un portofoliu online.

Portofoliul de hartie va permite sa va prezentati munca intr-un mod profesional?

Da, desigur, daca este bine conceput, este o modalitate excelenta de a-ti arata munca! Dar exista un lucru: nu poate fi actualizat, decat daca doriti sa il reimprimati alta data. Si prezentarea celor mai recente proiecte, cele mai actualizate si, prin urmare, mai bune, este, in opinia mea, un neajuns serios in domeniul profesional.

Asa cum se intampla, portofoliul online are marele avantaj ca este actualizat si modificabil in mod constant, garantand un profesionalism mai mare.

Portofoliul de hartie va ajuta sa va faceti cunoscut ca designer?

Daca nu creezi ceva unic, iconic si minunat sau poate ca devine viral. As spune ca nu, nu te ajuta. Ceea ce, desigur, poate face un portofoliu online. Cum? Ei bine, de exemplu prin partajarea proiectelor pe retelele de socializare, atasarea acestuia ca semnatura in posta sau pe forumuri online etc.

Portofoliul de hartie contine toate informatiile? Ei bine, as spune ca nu! Mai ales daca aveti multe de spus, un portofoliu de hartie fie devine o carte (pierzandu-si o mare parte din rolul sau de portofoliu), fie nu va putea colecta niciodata tot ce aveti nevoie!

Ceea ce, pe de alta parte, daca doriti, un portofoliu online poate face cu usurinta: contine tot ce aveti nevoie si este continut intr-un simplu clic! Online 3 Paper 0, victorie directa!