Pentru a explica succesul fenomenal si semnificatia Kickstarter, gandeste-te la povestea “Ridichea uriasa” si la felul in care o familie intreaga isi unea fortele pentru un efort care pentru o singura persoana ar fi fost incredibil de greu, daca nu chiar imposibil. Serviciul web Kickstarter se bazeaza pe acelasi principiu. Misiunea Kickstarter este sa ajute oamenii creativi – artisti, muzicieni, regizori, designeri – sa isi finanteze proiectele creative.

Pentru ca arta costa bani, iar in zilele noastre finantarile de la studiouri si galerii private, de la ONG-uri de arta sau agentii guvernamentale sunt foarte greu de obtinut, Kickstarter vine cu ideea revolutionara de a transforma utilizatorii obisnuiti de internet in patroni ai artelor, uneori cu mai putin de 5 dolari!

Kickstarter este exemplul principal al unei idei interesante numita crowdfunding. Crowdfunding-ul este un soi de crowdsourcing in care o organizatie foloseste talentele si timpul a sute, mii sau milioane de oameni pentru a crea sau imbunatati un produs sau serviciu, Wikipedia fiind cel mai bun exemplu in acest sens.
Kickstarter foloseste crowdfunding-ul pentru a finanta proiecte creative, solicitand mici donatii de la „crowd” (multime) – patronii anonimi care viziteaza site-ul.

Modelul Kickstarter

Ideea Kickstarter a fost conceputa pentru prima data in 2002, cand co-fondatorul Perry Chen a incercat sa stranga bani pentru un concert pe care dorea sa il produca in New Orleans. Stia ca internetul este solutia pentru a solicita mici donatii, insa el si partenerii sai, Yancey Strickler si Charles Adler, nu intelegeau exact cum ar trebui sa functioneze site-ul – cum sa atraga oameni care sa doneze pentru cauze creative aleatorii.
Cand Kickstarter s-a lansat in sfarsit, in 2009, a facut-o cu cateva modificari ale modelul de crowdfunding.

In primul rand, Kickstarter este destinat exclusiv proiectelor creative. Fara organizatii caritabile, fara solicitari „plateste-mi chiria” sau „plateste-mi scolarizarea”, fara finantare initiala pentru planuri de afaceri vagi; doar proiecte creative clar definite, cu produs final tangibil.
A doua  modificare, si cea mai puternica – Kickstarter impune o politica stricta de tip totul sau nimic: sustinatorii proiectului tau garanteaza o suma de bani, dar iti primesti banii numai daca suma totala a donatiilor atinge sau depaseste obiectivul finantarii. Asadar, vei primi fie o finantare 100%, fie nimic. Kickstarter isi incaseaza comisionul de 5% numai daca iti atingi obiectivul de finantare.

Politica “totul sau nimic” este avantajoasa atat pentru creatori, cat si pentru sustinatori. Creatorilor le permite sa lanseze o idee de proiect fara risc: cu finantarea completa au toti banii necesari pentru finalizarea proiectului, si nu doar o parte, astfel incat sa creeze un produs inferior. Sustinatorii, pe de alta parte, nu isi pierd banii daca proiectul nu primeste unda verde.

Urmatoarea modificare adusa de Kickstarter: creatorii trebuie sa ofere recompense sustinatorilor. Exista recompense diferite pentru niveluri diferite de finantare. O recompensa tipica de 25 USD este o copie a produsului in sine, cum ar fi un CD cu noul album. Donatiile mai mari ar putea castiga o mentiune in brosura sau chiar un credit de producator. Donatiile mari pot duce la o cina cu autorul sau la alta varianta de premiu.

Sfaturi pentru finantarea unui proiect Kickstarter

Ideea face diferenta intre un proiect Kickstarter reusit si unul nereusit. Ideile atragatoare unice, distractive si inspiratoare vor atrage intotdeauna mai multa atentie. Insa chiar si cea mai buna idee poate esua daca nu are un pret corect si nu este „vanduta” bine pe site-ul Kickstarter si pe alte platforme de socializare.

Daca proiectul tau este aprobat, vei fi contactat de un reprezentant Kickstarter alaturi de care vei afla obiectivul corect de finantare pentru proiect si cele mai bune recompense pentru niveluri diferite de finantare. Peste jumatate din proiectele finantate cu succes se incadreaza intre 1.000 si 5.000 USD, asadatr pentru mai multe sanse alege un proiect cu un buget in intervalul respectiv de preturi.

Un Kickstarter de succes iti va sugera sa afli amploarea minima a proiectului si sa calculezi suma minima necesara pentru realizarea acestuia. Vei decide apoi daca este o suma de la care poti creste realist, date fiind contactele din reteaua ta sociala si aria de influenta.
Se pare ca dimensiunea retelei sociale este cheia succesului sau esecului unui proiect Kickstarter. Fiecare proiect de succes incepe cu o „audienta ancora” din care fac parte prietenii, familia, fanii si clientii din cercul social al creatorului. Daca acel cerc include tipul de oameni cu bani de investit pentru sustinerea eforturilor creative, ai un avantaj. Urmatorul pas este sa iti promovezi proiectul pe retelele de socializare populare, precum Facebook si Twitter, oferind actualizari despre proiect si modalitati usoare prin care prietenii sa dea share informatiei.

Un alt secret pentru un proiect Kickstarter de succes este o poveste buna. Kickstarter ii incurajeaza pe creatori sa realizeze un videoclip cu prezentarea pentru finantare. Videoclipurile Kickstarter sunt un mod minunat de a-ti spune povestea personala si de a face o pledoarie umila pentru sprijin financiar.

Sursa: https://money.howstuffworks.com/kickstarter.htm