Organizatia ISO a fost fondata in 1926 ca Federatia Internationala a Asociatiilor Nationale de Standardizare (ISA). In timpul celui de-al doilea razboi mondial, a fost suspendat temporar. In urma starii de razboi, Organizatia Natiunilor Unite a propus reinfiintarea unei organizatii de standardizare prin intermediul Comitetului de coordonare a standardelor al Organizatiei Natiunilor Unite.

In 1946, reprezentanti din 25 de tari s-au intalnit in orasul Londra. Acestea au urmarit sa faciliteze coordonarea standardelor industriei, prin unificarea internationala. In timpul acestei intalniri, au pus bazele a ceea ce ar veni sa fie cunoscut sub numele de ISO. In cele din urma, organizatia a fost fondata oficial la 23 februarie 1947.

Sediul ISO se afla in prezent in Geneva, Elvetia, si functioneaza in 193 de tari.

Organizatia ISO are 164 de tari membre impartite in trei categorii: organism, corespondenti si abonati.

  • Organism: Organisme nationale care sunt considerate cea mai inalta reprezentare a tarii si singurii membri ai organizatiei cu drept de vot.
  • Corespondenti: Acesti membri nu au propria organizatie de standardizare in tara lor. Standardele ISO functioneaza in aceste tari, dar nu participa la crearea unor astfel de standarde.
  • Abonati: Acestea sunt tari mai mici, care platesc taxe pentru a putea urmari dezvoltarea regulilor.

ISO este finantat prin alte organizatii care depun experti pentru a contribui la activitatea tehnica, prin abonamentele organismelor membre si prin vanzarea standardelor.

International Organization for Standardization vine in ajutorul tau cu toate standardele pentru orice activitate.

In prezent, exista mai mult de 22.000 de standarde ISO diferite. Fiecare dintre ele se concentreaza pe standardizarea sau reglementarea unui element de servicii si/sau produse. Mai jos detaliem unele dintre cele mai comune standarde ISO.

Standardul ISO 9001, apartinand familiei de standarde ISO 9000, elaboreaza standardele unui sistem de management al calitatii. Face acest lucru prin ghiduri si instrumente care asigura calitatea produselor si serviciilor companiilor. Toate tipurile de companii, de la IMM-uri la companii mari, pot fi certificate cu standardul ISO 9001, indiferent de activitatea lor economica.

Certificatul de calitate ISO 9001 se concentreaza pe client. De asemenea, motiveaza toti lucratorii companiei certificate si impactul asupra managementului, realizand invatarea si imbunatatirea continua.

Implementarea ISO 9001 de catre companie inseamna beneficii mari:

  • Beneficii structurale care vor deveni beneficii economice;
  • Imbunatateste participarea conducerii superioare a companiei;
  • Increderea este generata fata de clientii nostri.

ISO 14001 este standardul care se concentreaza pe managementul de mediu. Acest standard are ca prioritati identificarea si gestionarea posibilelor riscuri de mediu care pot fi generate intr-o companie derivata din activitatea sa obisnuita.

Orice companie, indiferent de activitatea, cifra de afaceri, sectorul, locatia sau dimensiunea sa, poate fi certificata in standardul ISO 14001.

  • Reducerea costurilor;
  • Respectarea legislatiei de mediu;
  • Evitati duplicarea efortului;
  • Au un avantaj competitiv fata de concurenta;
  • Usurinta conformitatii cu alte certificari ISO sau OHSAS.

Iso 22000 se concentreaza pe siguranta si sanatatea alimentara. Acest standard international stabileste cerintele pe care companiile implicate in lantul de productie al unui aliment ce trebuie sa le aiba, de la compania care pregateste produsul alimentar in sine, la cea care pregateste ambalajul pentru transport.

  • Implementarea proceselor internationale;
  • Respectarea si punerea in aplicare a legislatiei;
  • Consolidarea increderii intre clienti si furnizori;
  • Controlul si eliminarea riscurilor la adresa sigurantei alimentare;
  • Consolidarea increderii in randul consumatorilor;
  • Implementarea transparentei in cadrul companiei;
  • Imbunatatirea si actualizarea continua in diferitele procese ale companiei.

ISO 45001

Standardul ISO 45001 asigura sanatatea si securitatea in munca. Existent din martie 2018 si inlocuind OHSAS 18001, ISO 45001 stabileste o serie de cerinte minime pe care fiecare companie ar trebui sa le indeplineasca si sa le tina mereu in vedere pentru a-si imbunatati activitatile zilnice si pentru a minimiza riscurile profesionale.


Beneficiile ISO 45001

  • Cautarea si identificarea riscurilor posibile la locul de munca;
  • Rezolvarea erorilor care pot provoca pericole profesionale;
  • Modificarea conditiilor de munca in scopul imbunatatirii acestora;
  • Au o mai buna organizare in cadrul companiei;
  • Minimizarea accidentelor de munca;
  • Reducerea concediilor medicale cauzate de practica proasta la locul de munca;
  • Reduce atat costurile, cat si timpul de nefunctionare al angajatilor;
  • Demonstreaza prin urmare, conformitatea cu clientii si furnizorii.

Conducerea superioara: sa puna bazele sprijinului si conducerii.

Doua dintre cele mai frecvente cinci greseli pe care companiile le fac atunci cand implementeaza un sistem de management sunt legate de intelegerea pe care conducerea superioara o are cu privire la standard. Asigurati-va ca evitati aceste greseli costisitoare prin furnizarea de informatii si instruire corecte.

In primul rand, va trebui sa va asigurati ca directorii companiei sustin pe deplin efortul de a obtine certificarea ISO. Pentru a realiza acest lucru, este important ca cunostintele despre

  • Beneficiile certificarii la standardul ISO, inclusiv beneficiile interne si operationale, precum si beneficiile de marketing pe care certificarea ISO le poate aduce.
  • Conducerea superioara va dori, de asemenea, sa stie de ce este nevoie pentru a obtine certificarea ISO in ceea ce priveste cerintele si costurile resurselor.
  • Nu in ultimul rand, conducerea executiva trebuie, de asemenea, sa inteleaga pe deplin propria implicare asteptata in obtinerea certificatului ISO.