Nu gresim deloc daca spunem ca pandemia COVID-19 a fost elementul definitoriu al anului 2020. Pandemia a schimbat modul in care ne traim vietile, in care ne intalnim cu oamenii din jur si in care facem afaceri – mai ales daca ne referim la comertul electronic. Iar in multe moduri, inca ne mai resimtim dupa schimbarile pe care le-a adus pandemia. Insa chiar si in aceasta perioada in care lumea face pasi catre normalitate si isi revine dupa pandemia provocata de COVID-19, ar fi inteligent sa privim inainte si sa ne pregatim pentru urmatoarea.

Exista, in acest sens, cateva schimbari pe care companiile le-au facut pentru a supravietui anului 2020 si pe care le pot mentine pentru a fi pregatite pentru un viitor incert. Aceste ponturi de mai jos pot ajuta companiile sa isi protejeze atat activitatea cat si angajatii.

Masti sanitare la dispozitia angajatilor si oaspetilor

Un pas important pe care o companie din domeniul comertului electronic il poate face pentru a se pregati pentru o pandemie este sa aiba intotdeauna la indemana masti de unica folosinta. Este adevarat ca multi angajati pot lucra de acasa, mai ales in domeniul e-commerce, insa multe afaceri de acest tip au si angajati esentiali care sunt nevoiti sa lucreze in biroul fizic si sa intre si sa iasa din cladire tot timpul.

Desi oboseala si saturatia la care am ajuns cu totii din cauza mastilor este una reala, cercetarile au aratat ca mastile au contribuit la limitarea pandemiei COVID-19. Multe companii spun ca mastile existente mereu la dispozitia angajatilor si clientilor fac parte din raspunsul lor la COVID-19 si au in plan sa furnizeze in continuare masti de unica folosinta oaspetilor care intra in cladire.

Stabileste daca exista operatiuni care pot fi derulate la distanta

Desi a fost relativ usor pentru multe companii sa trimita angajatii sa lucreze de acasa in perioada pandemiei, angajatorii din domeniul comertului electronic au avut nevoie de ceva mai multa creativitate astfel incat angajatii lor ramasi din depozite sa fie in continuare in siguranta.

Procesele pe care acestia au trebuit sa le implementeze au inclus imbunatatirea tehnologiei, crearea etichetelor de catre angajatii care lucreaza la distanta, crearea de softuri care incarca automat etichetele pe serverul cloud, printarea etichetelor de catre angajatii din depozit in acelasi timp, in loc sa creeze etichete individuale, economisind astfel timp important. Etichetele erau apoi sterse din server pentru a preveni printarea duplicat.

In acest mod operativ si creativ vanzarile unora dintre companii s-au inmultit, in unele cazuri ajungand chiar sa se dubleze, iar managerii au reusit sa tina la birou efectiv un numar minim de angajati.
Fiecare companie trebuie sa se asigure ca este suficient de adaptabila incat sa faca schimbari majore rapid si eficient, pentru a tine capul deasupra apei in perioade dificile.

Investeste intr-o aplicatie pentru parole sigure

Chiar si atunci cand lumea s-a oprit in timpul pandemiei, hackerii nu s-au oprit deloc, iar parolele au fost un target important. Unul dintre cele mai importante moduri de a te pregati pentru urmatoarea pandemie este sa te asiguri ca firma ta are o aplicatie pentru parole, care are rolul de a eficientiza atat productivitatea cat si colaborarea, imbunatatind in acelasi timp securitatea.

Pentru o companie de e-commerce o aplicatie de parole poate permite cateva actiuni importante, mai ales intr-o perioada cum a fost cea a pandemiei. In primul rand iti permite sa controlezi cine are acces la asset-urile importante ale companiei, astfel ca doar angajatii esentiali vor putea vedea, edita si partaja informatii. In al doilea rand, angajatii nu trebuie sa isi reaminteasca de fiecare data parolele, sau sa le scrie, un proces care poate incetini afacerea. In acest fel parolele se pot mentine in siguranta iar angajatii vor avea acces la informatie oricand au nevoie de ea.

Instaleaza un bideu (daca este posibil)

Datorita COVID-19 si crizei concomitente de hartie igienica, bideul a devenit in sfarsit popular si in SUA. Un bideu nu reduce doar nevoia de hartie igienica, dar este si o solutie mai prietenoasa cu mediul si mai igienica. Poate cel mai important, un bideu inseamna ca intreaga experienta a mersului la toaleta poate fi derulata fara a utiliza mainile.

Daca firma ta nu e pregatita sa utilizeze un bideu, nu e nicio problema, insa e bine sa stii ca o astfel de solutie poate fi instalata cu usurinta. Nu ai nevoie decat de o sursa de apa in spatele vasului de toaleta. Daca e posibil, asigura-te ca cel putin o toaleta din baia pentru barbati si una din baia pentru femei au o instalatie bideu. Nu stim ce va urma, insa un bideu poate insemna ca ne-am putea bucura de un viitor ceva mai curat.

Investeste intr-un termometru touchless si fa verificari de temperatura

La inceputul pandemiei toate firmele au facut din verificarea temperaturii un pas esential la sosirea la serviciu a angajatilor. Pe masura ce comunitatile si companiile s-au redeschis, exista firme care inca mai folosesc termometre touchless pentru a verifica temperatura la punctele de acces, astfel incat sa identifice si sa izoleze persoanele care prezinta simptome.

Alte moduri de a masura temperatura – termometrele orale, de pilda – necesita mai mult contact si un risc marit de a raspandi boli. Asa cum am vazut in perioada COVID-19, achizitionarea de termometre touchless a fost un pas dificil de multe ori, din pricina cererii mari. Insa acum este momentul perfect pentru a achizitiona unul.

Ofera masa angajatilor folosind un serviciu de livrare

Unul dintre pasii cei mai buni in perioada pandemiei a fost mancatul impreuna la birou. Incepand din martie 2020, unele dintre companii au inceput sa ofere pranzul tuturor angajatilor care au ramas sa lucreze de la sediu. Oferirea mesei de pranz nu a insemnat doar o expunere limitata (pentru ca angajatii nu mai mergeau la o multime de restaurante), ci a creat si un sentiment de comunitate si dialog.

Oamenii s-au bucurat sa manance impreuna, iar din acest motiv exista firme care si astazi ofera masa de pranz la serviciu, cel putin pana la vaccinarea completa a tuturor angajatilor. Daca alegi sa faci ceva similar, incearca sa comanzi direct de la restaurant, pentru a imbunatati astfel si profiturile restaurantelor. Daca o comanda pentru pranz pentru toti angajatii nu este viabila si pentru afacerea ta, te poti gandi la alte moduri in care sa construiesti un spirit de comunitate.

Ramai la curent cu indrumarile expertilor in sanatate

Pentru a minimiza intreruperile si perturbarile in perioada oricarei pandemii sau crize de sanatate, afacerile trebuie sa fie tot timpul la curent cu indrumarile expertilor in sanatate si cu eventualele restrictii. Pentru a contribui la evitarea dezinformarii si panicii, poti identifica un coordonator la locul de munca, responsabil pentru update-urile legate de COVID-19 si pentru impactul lor asupra afaceriii. De asemenea, se poate stabili un plan de comunicare de ugenta care sa identifice contacte cheie, un lant de comunicare care sa includa si clientii si un proces de urmarire a starii angajatilor si de comunicare cu acestia.

Furnizarea de masti sanitare pentru angajati, disponibilitatea de a regandi operatiunile traditionale, crearea de puncte de verificare, incurajarea unui simt al comunitatii si respectarea pe cat posibil a indrumarilor si reglementarilor legate de sanatate iti va ajuta afacerea din domeniul comertului electronic nu doar sa supravietuiasca, ci chiar sa prospere intr-unele dintre cele mai tulburi perioade din istorie.
Desi e posibil ca acesti pasi sa nu ti se para radicali, ei te vor ajuta sa iti protejezi compania si, mai important decat atat, angajatii si clientii afacerii tale.

Sursa: https://www.forbes.com/sites/theyec/2021/07/29/how-to-prepare-your-business-for-another-pandemic/?sh=a0d7cc66bc09