Exista tot mai multe dovezi in sprijinul ideii ca pandemia COVID-19 a incurajat un boom al afacerilor mici. In luna mai, Biroul National de Cercetare Economica din SUA a constatat ca afacerile mici au crescut in 2020 cu 21% fata de anul anterior.

Lansarea unei mici afaceri de succes este, insa, o provocare chiar si in cele mai bune perioade. Aproximativ 20% din afacerile mici din SUA esueaza in primul an, potrivit datelor Biroului American de Statistica a Muncii. Asadar, lansarea unei afaceri mici in timpul unei pandemii globale poate parea extrem de riscanta.
Cu toate acestea, evolutiile recente – schimbarile legate de forta de munca, de pilda – pot fi in avantajul afacerilor mici, potrivit lui Glenn MacDonald, profesor de economie si strategie la Facultatea de Economie Olin.

MacDonald are o experienta ampla in consilierea pentru afaceri mici si mari. Vara trecuta, in colaborare cu Grupul Operativ STL pentru Companii Mici, MacDonald si peste 50 dintre fostii sai studenti au oferit voluntar consultanta pentru afacerile locale mici cu probleme.
MacDonald a oferit urmatoarea perspectiva cu privire la provocarile actuale si la oportunitatile pe care acestea le ofera afacerilor mici:
Companiile mici sunt de doua tipuri – companii care sunt mici in prezent dar care fie vor creste, fie vor muri, si companiile care sunt in mod inerent mici. Primele sunt in general startup-uri si mici companii de consultanta, iar cele din urma sunt restaurante mici, saloane de frumusete, studio-uri de yoga, cafenele, etc.

Companiile mici se confrunta intotdeauna cu doua mari provocari

Prima provocare este aceea a capitalului relativ mic si a accesului limitat la credite. O incetinire a activitatii unei afaceri sau, si mai rau, inchiderea sa, o elimina din start, pentru ca nu va mai putea plati chiria, nu va putea plati facturile catre furnizori, etc. Din aceasta perspectiva, revenirea dupa perioada COVID-19 este o veste foarte buna pentru cei care au rezistat sau care abia au pornit la drum. Dar revenirea la obligativitatea purtarii mastii si nesiguranta cu privire la viitor va reprezenta o provocare considerabila pentru aceste companii.

A doua provocare este cea legata de resursa umana. Un proprietar de afacere mica are mai putine studii si experienta si este mai putin capabil sa faca ajustarile necesare pentru a supravietui unei perioade dificile si cu intarzieri. In plus, aceste afaceri au tendinta de a plati salarii mai mici si de a atrage angajati mai putin pregatiti si mai putin capabili sa continue sa lucreze intr-o firma in care activitatea si platile treneaza. De aceea, un restaurant mic pierde majoritatea bucatarilor si ospatarilor daca afacerea are intarzieri si se confrunta cu sarcina dificila de a reconstrui atunci cand revine dupa o perioada dificila, cum a fost izolarea provocata de COVID. Din aceasta perspectiva, ultimul an a fost extrem de dificil pentru afacerile mici, iar situatia va ramane asa pentru mult timp.

Startup-urile si afacerile mici sau in crestere au fost in general mai bine pozitionate pentru a face fata anului trecut, iar acum dau semne clare de imbunatatire. Ele au in general acces la un capital ceva mai bun, la educatie si experienta superioare si la angajati mai bine pregatiti, avand si mai putine probleme de retentie. Nesiguranta actuala va incetini intrucatva si acest tip de afaceri, insa ele ar trebui sa revina pe drumul lor pre-COVID in viitorul apropiat.

Unele dintre evolutiile recente sunt in avantajul afacerilor mici

De pilda, mulți dintre angajati au constatat ca munca de acasa are o valoare mai mare si le ofera o flexibilitate superioara, fiind chiar dispusi sa lucreze pentru salarii mai mici doar pentru a-si desfasura in continurare activitatea de acasa.
Unele companii mijlocii si mari pot furniza aceasta structura, insa ele intampina intotdeauna dificultati in ceea ce priveste necesitatea de a stabili cine poate lucra in acest fel, dezvoltand politici consistente de HR, etc. La polul opus, afacerile mici pot fi mai agile si pot avea o mai mare capacitate de a atrage angajati mai pregatiti si mai experimentati, fara cresteri salariale mari.

E dificil de spus daca momentul actual este potrivit pentru lansarea unei afaceri mici

O mare parte din concurenta a disparut, astfel ca se poate spune ca, din acest punct de vedere, este un moment bun.
Insa, pe de alta parte, a porni acum la drum, a face fata fluxului de numerar si problemelor legate de credite, ca si provocarilor legate de resursa umana, inseamna dificultati pe o perioada nedeterminata. Asadar, este important sa ai un plan bine gandit, pentru a reusi macar sa treci prin aceasta perioada, daca nu sa evoluezi.

Sursa: https://source.wustl.edu/2021/07/washu-expert-challenges-and-opportunities-for-small-businesses/